søndag 16. oktober 2011

Har fått besøk!

Bra jeg ante hva som var i vente, og stakk innom "skrekkens hylle" i butikken på lørdag...
Et nødendig men grusomt syn!


Tanta kom med store smerter søndagsmorgen. Var bare å stå opp og hive innpå tabletter og legge varmeputa på magen. Off...! Litt ekstra mye er det denne gangen, pga pergoen.
Godt at det er søndag, for da slipper jeg å vise meg offentlig. Godt å bare være i en egen liten boble i dag.

Det er ingen overraskelse at tanta kom denne gangen også. Og så veldig dype tanker har ikke seget inn ennå. Det verste er at "så er det på'an igjen... og igjen... og igjen..." Så noen tårer blir det uansett.
Da har vi 1 pausemnd igjen før vi skal i samtale med legen igjen. Da blir det kanskje til at vi sender inn søknadsskjema til St. Olavs. Det er et stort skritt for oss. Ene av oss har ikke noe lyst til det der, så det blir en utfordring å skulle gjennomføre noe sånt. Og det å si "ok, vi setter oss på liste" kommer til å sitte langt inne... Så det beste for oss er at det hadde ordnet seg på "naturlig måte"...

I kveld skal jeg bare pleie kroppen og glemme. Så er det mandag i morgen, ny uke, nye muligheter.

7 kommentarer:

  1. Off så kjipt.. Er tungt når en vet en går inn i enda en prøveperiode. Håper samtalen med legen går bra og at dere finner ut av veien videre! Er mange som får god hjelp av IVF, Men skjønner jo selvsagt at en ønsker at det skal skje naturlig. Har eggløsning men har fått en pergokur for å øke sjansen hver mnd. Er nå i pause mnd og eggløsningen lar nå vente på seg. Har du hatt erfaring med det fra tidligere kurer at det kan ``klusse litt til`` eller hørt noe om det? hilsen hun i 9pp som har skrevet tidligere:-) -mari

    SvarSlett
  2. Hei Mari!
    Ja, dette var kjedelig denne gangen også gitt...
    Vi må bare gå inn i oss selv og finne ut om vi skal prøve IVF eller ikke. Og da FØR denne samtalen med legen.
    Så du også har eggløsning hver mnd og får pergokur? Synes det er så rart at vi får det, iallefall når det for min del er påvist dårlige sædceller... Men klart, om vi får flere egg, så er det jo større sjans for at de 2 sædcellene klarer å treffe et av de!?? :)
    Hvordan var det med deres sædceller? Har dere sjekket ut dette?

    Har tatt 3 kurer for 2 år siden. Jeg har fått eggløsningene til nokså normal tid. Kanskje 2-3 dager senere enn vanlig. Men da har jeg ikke testet etter eggløsning.
    Denne gangen gjorde jeg det, og fikk eggløsning på dag 14. ("etter boken!")
    Men har lest at mange får forsinket eggløsning av pergo, så det kan være du er en av dem!
    Tester du etter eggløsning selv?

    kjekt at du skriver kommentarer, og det blir spennende å høre hvordan det går med dere!

    SvarSlett
  3. Er nok lurt å finne ut av det på forhånd ja. Det er bra det finnes forskjellige muligheter og hjelp til å oppnå graviditet:-) Får eggløsning hver mnd ja og har tatt ultralyd og det ser fint ut, og det ble også sett at jeg akkurat hadde hatt eggløsning. Har brukt tempmåler som prevensjon i over to år før vi begynte å prøve så vet helt sikkert jeg har eggløsning og lang nok lutealfase osv. Gynekologen mente det kunne være lurt for da, sim du sier slipper en flere egg og øker sjansen hver mnd:-) Ellers synes hun også at syklusene mine var litt lange. Er 32-35 dager.

    Mannens sædprøver kom i posten med ett stempel hvor det stod normal.. Men skjønte ikke helt alle verdiene og om det var bra eller ikke. Vil gjerne vite om vi ligger akkurat på grensen eller om det er bra! Skal spørre gyn neste gang:-) hadde 25mill i antall så det er litt over det som stod som nedre grense. Kanskje du vet noe om det?

    Fikk eggløsning på dag 17 forrige syklus på pergo og denne syklusen tror jeg den kom rundt disse dager:-) Så er vel 2-3 dager senere enn den pleier. Har sluttet med temp da jeg prøver å minske stresset rundt eggløsningen og synes det funker bra igrunnen. Jobber turnus i tillegg så er godt å slippe målinger kl 06 hver morgen;-) Jeg får smerter runt eggløsning og kviser rundt haka, så vet når den har vært. Så har bare sex hver 2.dag ++ fra dag 14 ca. Noen mnd tar jeg eggløsningstester men er ikke alltid de slår ut! Digg du får på dag 14 da! Blir liksom ikke så lenge å vente da. Er utålmodig etter å "komme i gang med prøving" på dag 10;-) Ellers fikk jeg ett veldig bra tips av gynekologen, og det var å kutte ut graviditetstester! Trodde jeg aldri skulle klare det, testet 3-4 stk hver mnd. Men har gjort det de to siste mnd og har vært mye bedre! SLippe å se den hvite testen.. Nå skal jeg ikke teste før det har gåttt minst en uke over:-) mari

    SvarSlett
  4. Hei igjen Mari! Takk for lang, informativ og hyggelig melding!
    Det høres veldig bra ut at du får eggløsning hver mnd. Det er jo krav nr 1. Krav nr 2 er å få sædceller :) Og det høres jo ut som det også ligger til grunn hos dere! 25 mill er nok! Tror min mann lå på det samme, eller 22 mill(?) Men kvaliteten var ikke helt normal hos han. Det var en del hvite blodlegmer i, pluss at noen var abnormale. Men der var jo noen normale også. Så det er ikke heeeeeelt håpløst... Men jeg vet ikke noe sikkert om det med antall altså, har i grunnen fått for dårlig forklaring på dette.

    Høres ut som du får nok av kjennetegn på at eggløsningen er i anmarsj og at den finner sted, så da er det godt å slippe tempingen som du skriver. Iallefall med en slik jobb som du har! Blir vanskelig med faste tider da...
    Ja, jeg er vel på dag 11 nå, og har ikke kjent etter eggløsningen. Har pausemnd fra ALT i grunnen. Men følger jo litt med likevel da! ;)
    Jeg også får smerter rundt eggløsningen, og veldig mye med pergo. Og så får jeg ømme bryster etterpå noen måneder, mens andre måneder kjenner jeg ingenting i brystene. DET synes jeg er sååå rart...!

    Tror gynekologen din gav et godt tips i det å kutte ut graviditetstestene. :) Det er grusomt å gå å ikke vite også da!
    Ofte når jeg har ikm i helger tester jeg fredagsmorgen for sikkerhetsskyld, tilfelle jeg skal på fest eller noe. Men har jeg flere tester liggende så blir de brukt. Det er liksom litt spennende også. Selv om de ALLTID blir like hvite... Grrr... jeg er så dum sånn! Klarer ikke la være! Liksom en liten glede å være på ikm-dagen, ikke fått tr, og bare få innbille seg en bitteliten stund at man er gravid, og ta en test. For så å falle sammen av den hvite testen etterpå... :(
    Nei, jeg skal gjøre som du. Vente til det går over ikm. Kanskje ikke en hel uke, ;) men iallefall noen dager! ;)

    Synes ellers det høres positivt ut for dere altså! Du har eggløsning, han har normal og nok sædceller! Dette må jo bare gå bra!!! :)
    Krysser fingrene for dere! Kanskje det blir 2? ;)

    SvarSlett
  5. Ja vi får være glade så lenge det er egg, ett par levende sædceller og en livmor til stede;-) Da er sjansen der så det ser jo bra ut for oss begge! Så dere hadde pause mnd ja. Hatt det selv men det blir jo til at en følger litt med da uansett:-) men noe annet er jo helt mulig! Synes ihverfall jeg. Men er sikkert lurt å kutte ut temping og eggløsningstester osv innimellom. Før hadde jeg alltid ømme bryster fra eggløsning til ikm. Men etter at jeg begynte med akupunktur ble dette HELT borte! veldig merkelig. Hatt ømme bryster i to år etter p pille slutt, og har nå ikke hatt det siste 3mnd med aku. Men jeg vet ikke helt om det har noe å si da, er jo ikke blitt gravid av den grunn.

    Jeg synes det har blitt veldig mye lettere at mensen bare kommer enn å ta negative tester først. Men sånn er jo alle forskjellige da:-)Så faller en jo alltid litt sammen de første dagene, så er det godt mot igjen mot ved neste eggløsning:-) Stå på videre dere også så lykkes vi nok til slutt! hadde vært morro å slå til med 2 ja!

    SvarSlett
  6. Hei igjen! :)
    Ja, pause iallefall fra testing og kjenning etter symptomer på alt mulig! Og merker det er superdeilig! Selv om man er jo nysgjerrig likevel. Men ikke helt hyper.. ;)

    Kanskje det er et godt tegn å ikke ha ømme bryster fra eggløsning til ikm for deg da? Har tenkt litt slik for min del, at det kanskje er "bra" de mnd jeg ikke har ømme bryster.

    Så du går til akupunktør? Hvordan er behandlingen der da, og hva godt gjør det for kroppen din?
    Er litt nysgjerrig på det

    Ha en fin uke videre! :) Snaaaart helg nå! ;)

    SvarSlett
  7. Hei! Vet egentlig ikke om det har noe å si men er jo deilig å slippe det i forhold til trening osv:-) har ikke veldig store bryster men de var SKIKKELIG ømme og vondet fra eggløsning til mensen før. Har lest på nettet at ømme bryster kan være ett tegn på for lite progesteron men jeg tror ikke jeg hadde det da tempene mine var høye etter eggløsning som er ett tegn på nok progesteron. Så ville ikke bekymret meg for det;-)

    Gåt til akupunktur ja og er fornøyd til nå. Det negative er at det koster en del penger da en skal gjøre det hyppig i starten og gjevnlig, og så tar det litt tid før en ser resultater. Så er det også sånn at det ikke virker hos alle. Har en del humørsvigninger i forbindelse med eggløsning og ikm, og noe uren hud denne perioden også. Det eneste fysiske jeg har merket til nå er det med brystene, men får fortsette litt til og se:-) Så setter han nåler forskjellige plasser etter hvor jeg er i syklusen. Stimulerer eggstokkene og øker blodtilførsel til livmor etter eggløsning vist nok. Jeg var også nysgjerrig på dette og tenkte det kan jo ikke skade å prøve. Men er visst mange som ikke er utdannede som driver med det så sjekk at den du går til er registrert i akupunktør foreningen tror jeg det heter?? Jeg går til en privatklinikk i Oslo. Ha en fin uke og god helg veldig snart!

    SvarSlett