onsdag 7. september 2011

Min historie

Min historie er nokså lang, så jeg skal prøve å korte den ned. Noe som er litt vanskelig :)
Jeg er 34 år, gift og har vært sammen med mannen min i 12 år.
Høsten 2005 valgte jeg å slutte med p-pillen etter 12 års bruk. 1 år etterpå ble vi gravide, men det endte i spontanabort i uke 7. Det var en utrolig trist og sterk opplevelse, og selv om det nå er 5 år siden, så gråter jeg en skvett for peanøtta vår i ny og ne.
Etter dette har jeg hatt 3-4 positive tester, men der testene ble negative igjen et par dager etterpå. Egget vil ikke feste seg skikkelig.

Jeg har vært til utredning på mitt lokale sykehus, først i 2008. Det var en langtekkelig prosess, der jeg opplevde at de glemte å sende meg svar på prøver både 4 og 5 ganger, og de rotet bort mannens sædprøve nr 2. Utredningen viste at jeg var ok, men at mannens sædceller var "noe dårlig" men der er liv og røre, og det var bare å "kjøre på". Jeg bad om pergotime, men etter 3 kurer så fikk vi ingen resultat av det heller. Jeg har jo eggløsning...
De opplyste meg ikke om LAP-operasjonsmuligheter, så det spurte jeg om selv. Og fant ut at de hadde opplyst meg om det i journalen min, noe de ikke hadde gjort. Etter denne operasjonen våren 2009 så fant de heller ikke noe galt med meg.
Jeg har prøvd å forklare at jeg kanskje kunne få crinone (babyklister) eller noe annet som får egget til å feste seg bedre. Men det har de ikke gitt meg resept på. Det var fortsatt bare å krysse fingrene.

Vi så gjorde i 2 år til. Nå har jeg bedt om ny utredning, og har tatt blodprøver som viser at jeg fortsatt har eggløsning. Og mannen skal levere ny sædprøve, før min time hos gynokolog.
Nå skal alt av prøver taes i forkant, for å være forberedt til timen min!
Jeg har kjøpt meg fertilitetsmonitor, som også viser at jeg har eggløsning hver mnd i 4 mnd nå, men ingen resultat selv om vi treffer på eggløsningsdagene.

Noen par er uforklarlig barnløse, det er kanskje vi et eksempel på. Men man vil jo finne ut hvorfor, når man ikke er utredet nok eller prøvd ut alt?
Jeg tror som sagt mitt problem ligger i at egget ikke vil feste seg. Livmorveggen min er normal, men jeg tror den ikke har nok "lim"

Lei netativitet og skuffelser

Så nå skal jeg snart til utredning igjen. Da skal jeg spørre om alt mulig, og få så mange resepter det lar seg gjøre :)
Kan føye til at mannen tar zink og selen, og jeg tar folat og zink.
Har en liten ny giv nå. Vet litt mer, og stiller mer krav. Kanskje...
Gruer meg veldig, og håper sånn på et forslag til en løsning. Og kanskje helst en løsning på problemet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar