torsdag 29. mars 2012

NYE MØDRE


I går så jeg en gammel episode av unge mødre, og det gav meg blandede følelser. Jeg liker serien, må innrømme det. Jeg lærer jo av den, og blir nysgjerrig, blir rørt og interessert. Og det er nok mange andre som lærer og liker den også! :)
Jeg har ingen bestemt etisk eller politisk syn på det med å være ung mor. Jeg har selv en mor som ble gravid som 16. åring, og det har jo gått fantastisk bra. Hun fikk meg 11 år senere, og det gikk jo bra det også :)
Men det var noen uttalelser som provoserte litt. "30 åringer er gamle, og det er ikke bra å få barn sååå gammel for da orker man ingenting og blir så slitne."
Ja, det er nok litt tyngre på noen måter å bli mor som "så gammel", men det er nok enklere på mange andre måter også. Man har gjerne opparbeidet seg et hjem allerede, har utdanning og jobb, inntekt og en del livserfaring i sekken. Men jeg skjønner jo de unge mødrene som sier det også da. Når man er såpass unge så er alder et litt diffust begrep. Folk som er over 30 er steingamle når man selv er 16. Det har vi jo alle tenkt :) Og jeg klandrer ikke de unge mødrene for å tenke slik og sier det de gjør.
Men det er noe med følelsen vi "gamle" over 30 sitter igjen med, vi som av forskjellige årsaker har ventet med å få barn til etter 30. Jeg har jo prøvd siden jeg var 28... Jeg vil ikke la noen (de unge mødre, forskere eller andre synsere) få meg til å føle at jeg ikke bør bli mor som "gammel". Da blir jeg irritert.
Så lenge man har lyst, og kan, så har man vel lov?
Har også en kollega som er 46 år, med en datter på 22. Han sier at datteren har planer om å få barn rett etter utdanningen, eller helst ett år etterpå når hun har fått seg jobb. Da er det på tide. (Ja, det er vel noe sånt man ideelt sett drømmer om) Man kan da ikke vente til man er 30 heller liksom! Synes han bør tenke seg om. Der sitter jeg på 35, uten barn, og blir veldig provosert og lei meg på en gang.

Jeg har lyst at det heller skal være et program som heter "Nye mødre" jeg. For da kan de vise mødre i alle aldre, som blir mor for første gang. DET hadde jeg likt å sett! Kutte ut det med alder, og heller fokusere på uerfarenhet rundt det å gå gravid, føde og bli foreldre for første gang!

Det var dagens tanker fra meg.
Jeg har uansett min egen drøm som ingen kan ta fra meg, og går den ikke i oppfyllelse så er det iallefall ikke ønsket og viljen det står på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar